آموزش قارچ دکمه ای، صدفی، شیتاکه

پیشرفته ترین آموزش ها را در این جا با ما تجربه کنید

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

ویژگی های خاک پوششی

خاک پوششی

کمپوست کاملاً تلقیح شده را 14 الی 15 روز پس از تلقیح با لایه ای از خاک پوششی می پوشانند. این لایه برای ته سنجاقی شدن قارچها و آغاز باردهی ضروری است. خاک پوششی سبب تامین آب کافی برای رشد و نمو میسیلیوم ها و تشکیل کلاهکها و نیز محافظت و مراقبت از کمپوست می شود.

ویژگیهای خاک پوششی

مهمترین ویژگیهایی که در خاک باید مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر می باشد:

-         ظرفیت نگهداری آب

-         اسیدیته

-         ساختار

-         میزان مواد غذایی

از آنجایی که آب از طریق سطح خاک پوششی تبخیر میشود ظرفیت نگهداری آب خاک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به عبارتی خاک باید توانایی جذب و حفظ آب را داشته باشد. ظرفیت نگهداری آب خاک به سه عامل:

-         میزان رطوبت موجود در خاک پوششی

-         غلظت و تراکم مواد معدنی پوسیده و تجزیه شده

-         میزان خاصیت موئینگی

وابسته است.

هرچه رطوبت خاک بیشتر باشد آب بیشتری در اختیار قارچ در حال رشد قرار میدهد که در عملکرد و وزن قارچها موثر است. رطوبت خاک پوششی باید بین 68 تا 76 درصد باشد. رطوبت خاک توسط تولیدکنندگان تایین میشود. هر خاک ظرفیت نگهداری متفاوتی داشته و بر این اساس به گروهای سنگین و سبک تقسیم بندی میشوند. به عنان مثال خاک تاپ ترا جز خاکهای سنگین طبقه بندی میشود.

پرورش دهنگان و مدیران تولید بر اساس نیاز تولید و خاکهای موجود در بازار میتوانند خاک مورد نیاز خود را تهیه و برای استفاده در سالنها محیا کنند.

ساختار خاک

قارچ در سطح خاک پوششی تشکیل میشود. ساختار سطح خاک سبب تبادل گازها (اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب) می شود. منافذ ریز خاک پوششی سبب تعیین میزان میسیلیوم موجود در خاک پوششی میشود. هرچه خاک متراکمتر و سنگین تر باشد میزان تشکیل میسیلیوم در آن کمتر خواهد بود. خاکهای به شدت متراکم و سنگین شرایط بی هوازی را در پروسه پرورش بوجود می آورند که سبب کاهش اکسیژن و توقف رشد میسیلیوم میشود.

ترکیبات عمومی خاکها

خاکهای پوششی که در پرورش قارچ استفاده میشوند از مواد مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین اجزای آن به شرح زیر است.

-         پیت: یک ماده آلی که تحت شرایط بی هوازی (در زیر مناطق آبگرفته مثل رودخانه ها و تالابها) بوجود آمده است. از خصوصیات این ماده استریل بودن و اسیدیته پایین آن است. نوع پیت مقدار ظرفیت نگهداری آب را در خاک تعیین مینماید. پیتهای سیاه دارای خلل و فرج فراوانی هستند و در مقایسه با پیتهای قهوه ای آب بیشتری جذب میکنند. مخلوط 80 درصد پیت سیاه و 20 درصد پیت قهوه ای ترکیب مناسبی را برای خاک پوششی فراهم می آورد. خاصیت موئینگی خاک که سبب بالا آمدن آب در خاک پوششی میشود به پیت و میزان خلل فرج ریز آن بستگی دارد هرچه مقدار این خلل فرجهای ریز بیشتر باشد خاصیت موئینگی خاک بیشتر خواهد بود.

-         آهک مرده: قارچها و میسیلیوم ها در خاکهایی که اسیدیته نزدیک خنثی دارند به خوبی رشد میکنند. پیت خالص به علت اسیدیته پایین و اسیدی pH مناسب برای رشد و نمو قارچ را فراهم نمیکند به همین خاطر از آهک مرده (کربنات کلیسم Ca CO3) جهت متعادل کردن اسیدیته خاک پوششی استفاده می شود. اهمیت دیگر کربنات کلسیم ایجاد چسبندگی عناصر خاک پوششی و تشکیل دانه بندی درشت و کلوخه ای در سطح خاک است.

-         خرده سنگ: میتواند جایگزینی برای آهک مرده باشد و همانند آهک مرده خاصیت چسبندگی دارد.

-         نمک: جهت حفظ مقدار هدایت الکتریکی خاک (EC) مورد استفاده قرار میگیرد.

-         سنگ گچ: به جای آهک مرده از آن استفاده میشود.

خاکهای موجود در بازار ایران را میتوان به صورت ترکیبی یا بصورت ترکیب شده کامل از برخی شرکتها و نمایندگی ها تهیه کرد.

نام تجاری برخی از خاکهای موجود در بازار ایران

-         خاک شیراز

-         خاک نوشهر (خاک سیاه شمال)

-         خاک ارومیه (تورب ریشه)

-         خاک اصفهان

-         خاک اصفهان (خاک آماده شرکت نیما)

-         خاک هارت پیت

-         خاک دی وی بی

-         خاک تاپ ترا

۰۴ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۰۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
امیر قاسمی

سم اسپورگون

خواص بیولوژیکی :

پروکلراز قارچکشی از گروه ایمیدازول است که بصورت حفاظتی و ریشه کنی عمل می کند . طرز تاثیر آن جلوگیری از بیوسنتز ارگوسترول قارچ عامل بیماری است .

مورد مصرف و محل آزمایش :

اسپورگون با مقدار مصرف 0/9 گرم بر مترمربع برای کنترل بیماری پوسیدگی خشک با عامل قارچ Verticillium fungicola در واحدهای پرورش قارچ خوراکی آزمایش و به ثبت رسیده است .

موارد عدم مصرف :

جز در موارد ذکر شده در فوق از مصرف آن خودداری شود .

توجه : تحت نظر متخصصین گیاهپزشک مصرف شود .

طرز مصرف :

به ازای هر کیسه کمپوست 250- 200 میلی لیتر محلول سمی توصیه می شود . ابتدا مخزن سمپاش را تا نیمه از آب پر نمائید سپس سم را به مقدار توصیه شده درون مخزن ریخته و خوب هم بزنید سپس بقیه آب مورد نیاز را به آن بیافزایید تا غلظت مورد نظر حاصل شود . توصیه می شود از سمپاش پشتی تلمبه ای استفاده شود .

مقدار مصرف :

0/9 گرم در هر متر مربع

زمان مصرف :

بهترین زمان مصرف 10- 7 روز پس از دادن خاک پوششی یک نوبت در یک دوره پرورش قارچ خوراکی است .

احتیاطات ضروری : 

هنگام سمپاشی ازتماس پوست وچشم ها با محلول سم خودداری کنید.از وسایل استحفاظی لازم ، لباس کار، دستکش، چکمه ، عینک و ماسک استفاده کنید . بخارات حاصل از سم را استنشاق ننمائید .درزمان سمپاشی ازخوردن ، آشامیدن و کشیدن سیگار اجتناب کنید.بعد ازسمپاشی قسمت های آلوده بدن را با صابون و آب کافی شستشو دهید . سم را درظرف اصلی با در بسته ، دور ازمواد غذایی انسان و خوراک دام و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. . ظروف خالی سم پس از سه بار شستشو سوراخ شده و دور از منابع آبهای زیرزمینی معدوم و در محل های مناسب مدفون گردد .

حمل ونقل :

حمل و نقل این سم بایستی طبق مقررات بین المللی مواد خطرناک صورت پذیرد .

سمیت برای محیط زیست : آزمایشات مختلف نشان داده که ماده موثر قارچکش اسپورگون ، روی زنبورعسل نسبتاَ بی خطر، برای پرندگان بزرگ مثل اُردک های وحشی و تعدادی از بند پایان مفید مثل زنبور پارازیت سمیت کمتری دارد و در مقادیر توصیه شده روی کرم های خاکی تاثیری ندارد . برای آبزیان سمی است . دام و طیور را قبل از سمپاشی از محل دور نمائید . از آلودگی آبهای آشامیدنی ، جاری ، راکد و زیر زمینی به سم و محلول سمی اکیداَ خودداری نمائید و از شستشوی دستگاه های سمپاشی نزدیک رودخانه و آبهای جاری خودداری کنید .

علائم مسمومیت : بعلت سمیت ضعیف این سم احتمال بروز مسمومیت خیلی کم می باشد . لذا چنانکه در اثر سهل انگاری در مصرف سم مسمومیتی رخ داد ، علائم آن سرگیجه ، تهوع و غیره می باشد که مداوای معمول در مورد مسمومین انجام و با اورژانس یا پزشک محل خود تماس گرفته و در موقع مراجعه به پزشک حتماَ برچسب و قوطی یا بسته سم را با خود به همراه داشته باشید .

کمکهای اولیه و پادزهر:

در صورت خورده شدن ، اگر مسموم به هوش باشد ، او را وادار به استفراغ نمائید . فوراَ به پزشک مراجعه نمائید . در صورت امکان برچسب روی قوطی سم را نشان دهید . توصیه می شود شستشوی معده با آب و ذغال طبی انجام گیرد .

این سم پادزهر خاصی ندارد و در صورت مسمومیت به پزشک مراجعه گردد .

توجه : دستورات فوق کلی بوده و بستگی به شرایط محلی و امکانات دارد .

شرایط نگهداری : سم را در محلی امن ، در جای خنک ، دور از یخبندان ، دور از مواد غذایی انسان و حیوانات و دور از دسترس کودکان و در ظرف اصلی نگهداری شود .

توجه : فروش بدون نسخه گیاهپزشکی ممنوع است .

۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۵۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
امیر قاسمی

شروع کار پرورش قارچ

وسایل موردنیاز برای شروع کار پرورش قارچ در منزل:

1- رطوبت سازیا مه پاش

2- کولر

3- فن های ورودی و خروجی هوا

4- دما سنج میله ای و مینیمم ، ماکزیمم

5- رطوبت سنج

6-محلی برای خروج آب های اضافه در سالن پرورش

7- عدم وجود نور مستقیم خورشید

8- با توجه به اینکه  سالن به آب پاشی جهت بالا رفتن و حفظ رطوبت و همچنین شست وشو نیاز دارد وجود شیر آب در سالن بسیار به راحتی کار کمک میکند

9- وسیله ای برای بالا بردن دمای سالن(هیتر یا بخاری)

 

موارد ضد عفونی کننده سالن:

(قابل ذکر میباشد از هر یک از موارد زیر به صورت جداگانه میتوان استفاده کرد)

1- فرمالین مایع(بهترین ضد عفونی کننده سالن قارچ)(بسیار سمی و خطرناک)

2- استفاده از آجر فرمالین(تقریبا دیگه استفاده نمیشود)

3- فرمالکس (بیشتر برای گاوداری ها استفاده میشود)

4- کلر و پرمنگنات برای ضد عفونی کردن سالن و استفاده در حوضچه ورودی سالن

5- وایتکس

 

موارد اختیاری

ایجاد قفسه بندی برای بهترین استفاده از فضای سالن

پوشش کف و دیوار ها (مخصوصا گچی)

قرار دادن گونی در سالن برای بالا رفتن و حفظ رطوبت سالن

ایجاد سیستم قطره ای با استفاده از یک شلنگ کولربرای خیس کردن دیوار ها

قرار دادن اتاقی مجزا برای قرار دادن تاسیسات سالن

۰۳ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۲۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
امیر قاسمی