آموزش قارچ دکمه ای، صدفی، شیتاکه

پیشرفته ترین آموزش ها را در این جا با ما تجربه کنید

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

آموزش کامل قارچ شیتاکه به صورت (پاورپوینت)

—شی‌تاکه یکی از قارچ‌های دارویی مهم دنیا است که قدمت کشت آن به 1000 سال می‌رسد, نام علمی(Lentinula edodes(Berk  که به نام های قارچ سیاه جنگلی یا نام چینی Shiang-gu نیز شهرت دارد دومین قارچ خوراکی مهم در دنیا از لحاظ تولید است ( در سال 2004 کشور چین با تولید 1350000تن رتبه اول را داشته و این مقدار دو برابر تولید قارچ دکمه‌ی در این کشور بوده است)

رده‌بندی علمی قارچ شی‌تاکه (آلکسی پولوس و همکاران، 1996)

—سلسله: Fungi
—شاخه: Basidiomycota
—رده: Hymenomycete
—راسته: Agaricales
—خانواده: Tricholomataceae
—جنس: Lentinula
—گونه: edodes
مطالب به صورت پاورپوینت آماده شده است
برای دانلود بر روی دریافت کلیک کنید
۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قاسمی

ترکیب کمپوست مصنوعی

فرمول تهیه کمپوست مصنوعی قارچ خوراکی دکمه ای به شرح جدول ذیل می باشد

۱۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قاسمی

افت محصول با پین دهی بیش از حد

پین‌دهی بیش از حد
 :دلایل
شرایط نامطلوب در زمان پین دهی برای نژادهایی
که به آسانی تولید پین می‌کنند
اختلال در رژیم پین‌دهی یعنی کاهش ناگهانی در
دمای هوا و کمپوست
ضخامت کم خاک پوششی
۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قاسمی

دلیل مرگ پین ها

پین‌های در حال مرگ 
 :دلایل
از بین رفتن نژاد
سطح بسیار بالای رطوبت
بالا بودن بیش از حد دما در سالن
کمبود هوای تازه و سطح بالای دی اکسید کربن 
کمبود مواد معدنی
مقدار ناکافی رطوبت در خاک پوششی
آبیاری بی موقع (خیلی زود)
شرایط آب و هوایی نامناسب پس از آبیاری (تشکیل قطرات آب روی پین‌ها)
بیماری ویروسی
طغیان آفات (مگس‌ها و نماتدها) و بیماری‌ها
۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قاسمی

هدف از انجام رافلینگ

رافلینگ(Ruffeling) :  بعد از گذشت 5 تا 7 روز از مرحله خاک دهی وقتی مقدار میسلیوم در خاک به حدی رسید که احتمال اختلال در انتقال آب آبیاری از خاک به کمپوست وجود داشت و یا تخلخل آن به هم خورده باشد اقدام به خراش دادن خاک می کنیم که اصولا به دو صورت عمیق و سطحی صورت می گیرد. در صورتی که مقدار میسلیوم رشد زیادی در خاک پوششی داشته باشد اقدام به رافلینگ یا همان خراشدهی عمیق می کنیم. ودر صورتی که مقدار آن کم باشد از خراشدهی سطحی استفاده می کنیم که اصطلاحا به آن اسکرچینگ می گویند. 

اما هدف از رافلینگ:

1- ساختمان دادن به خاک و ایجاد تخلخل در خاک و باز کردن بافت خاک که احتمالا بعد از آبیاری های مکرر در روز های قبل سفت و بسته شده است. 

2- تخلیه co2 اضافی تجمع یافته در داخل خاک بدلیل مسدود شدن منافذ موجود در آن.

3- پخش یکدست میسلیوم در روی خاک برای بدست آوردن محصولی یکدست و تمیز.

4- انتقال میسلیوم های رشد کرده در لایه بین خاک پوششی و سطح کمپوست به سطح فوقانی خاک که با این کار باعث می شویم محصولی تمیز از خاک داشته باشیم.

5- ایجاد سطحی با مناطق میکرو کلیما روی خاک پوششی که در مراحل بعدی در هوا دهی و تامین رطوبت مورد  نیاز دچار مشکل نشویم. 

6- تنظیم زمان به بار رسیدن محصول که با توجه زمان و نحوه انجام رافلینگ می توان 3 تا 6 روز می توان به جلو یا به تعویق انداخت.

بهتر است روز قبل از رافلینگ رطوبت خاک را با آبیاری دقیق تامین کنیم. بایستی مراقب باشیم که خاک را زیاد مرطوب نکنیم چرا که در ایجاد ساختمان و میکروکلیما دچار مشکل می شویم.

برای رافلینگ در سالن های سنتی از این کار توسط دست انجام میشود و یا از ابزاری مخصوص که بین قارچ کاران به نام شن کش معروف شده استفاده می کنند. در سیستم پیشرفته و قفسه ای مانند سالن های فاز جدید قارچ ملارد از دستگاه مخصوص به نام رافلر استفاده می شود. 

تشخیص زمان دقیق رافلینگ باید به درستی انجام گیرد چرا که کیفیت محصول ما در مراحل بعدی بیش از همه چیز به رافلینگ بستگی دارد. 

باید در زمان رافلینگ موارد بهداشتی را با دقت تمام اجرا کرد چرا که حساس ترین زمان مرحله پرورش از نظر آسیب پذیری به عوامل  بیماری زا  این مرحله می باشد به همین خاطر بهتر است گروه عملیات با لباس کاملا تمیز و ضدعفونی شده وارد سالن شوند و در صورت امکان درب سالن در طول عملیات فقط یکبار برای ورود و یکبار برای خروج بعد از اتمام کار باز و بسته شود وسایل ابزار های کاری با فرمالین 1% ضد عفونی شده و در زمان عملیات دور فن در حد اکثر ممکن قرار گیرد. 

بهتر است بعد از اتمام عملیات رافلینگ برای قوی شدن میسلیوم ها و داشتن محصولی یکدست و با کیفیت و وزین سطح خاک پوششی را 0/5 تا 1 لیتر در متر مربع آبیاری کنیم و جهت ریکاوری سریع میسلیوم  سطح طبقات را با روزنامه های ضدعفونی شده بپوشانیم. 

در زمان ریکاوری یا همان بازیابی میسلیوم بایستی سالن را در بهترین و دقیق ترین شرایطی رشدی برای میسلیوم  نگه داریم.( دمای محیط 23.5 و رطوبت بالای 95% و CO2 بالای 10000 ppm) تا در اسرع وقت هوادهی را شروع کنیم که اصولا بهتر است روز سوم بعد از رافلینگ هوادهی انجام گیرد تا هرچه سریعتر به محصول برسیم. 

در زمان بازیابی نبایستی سالن را حتی یک قطره آبیاری کنیم تا اینکه زمان شروع هوادهی که بلافاصله بعد از شروع هوادهی سالن را بایستی با آب ولرم (23درجه ) همراه سم اسپارگون آبیاری کرد. ( 0/9 گرم سم اسپارگون در یک لیتر آب در متر مربع) 

لازم به ذکر است بهترین زمان تاثیر گذاری سم اسپارگون 9 روز بعد از خاکدهی می باشد که مقارن با روز اول هوادهی هست که باعث میشود علاوه بر تاثیر خوب سم در جلوگیری از رشد قارچ مایکوگون و ورتیسیلیوم که از بیماری های مهم در صنعت پرورش قارچ دکمه ای می باشند در تنک کردن و ایجاد استایگر در مرحله پینینگ و برداشت بسیار حائذ اهمیت هست.

۱۴ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۱۲ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر قاسمی